Kategoriler

Hisseler

4 Nisan 2010 Pazar

İhtiraslı patronların dev yatları

Yat yarışlarının piri ve gözbebeği Amerika Kupası, iş hayatının devlerinin oyun sahası gibi

Amerika Kupası. Yat yarışlarının piri ve gözbebeği. İlki 1851'de düzenlenen ve o günden beri şampiyon takıma küresel şöhret getiren bir yarış. Kupayı kazanan takımın üyeleri yatçılık tarihine geçiyor, dümencisine tüm denizcilik dünyası ilah gibi bakıyor.
Aynı zamanda yelkenli yat teknolojisinin sınırlarının sınandığı bir yarış bu. Gerek teknenin gövdesi için kullanılan malzeme gerek yelken boylarıyla tam bir teknolojik savaş yaşanıyor. Hele son 20 yılda karbon elyafının yaygın kullanılmaya başlamasıyla gövde ağırlıkları iyice hafifledi. Tek gövde yerine iki gövdeli (katamaran), hatta üç gövdeli (trimaran) tekneler iddialı duruma geldi. Geçen yıl İstanbul-Brest yarışının başlangıcı için İstanbul'a gelen ünlü Fransız yelkenci Michel Desjoyeaux da "Son 15 yılda tüm tasarımcılar hafiflik konusuna odaklandı. Uçaklardaki gibi karbon elyafı kullanarak daha hafif ama performanslı tekneler tasarladılar" diyerek bu konuya değinmişti.

SIĞ SULARDA YARIŞIYORLAR
Amerika Kupası'nda yarışan tekneler, açık denizde yani okyanusta değil de, kıyıya yakın sığ sulardaki 70 kilometrelik parkurda ve çok da kuvvetli olmayan 15 ila 18 deniz mili hızında rüzgârda yarışmak için tasarlanıyor. Ve bu şartlarda dünyanın en güçlü yatları haline geliyorlar. Örneğin 6-7 deniz mili rüzgârda 20 deniz mili hız yapabilecek donanıma sahipler. Hatta geçen kasımda USA 17 adlı teknenin, 10 deniz mili rüzgârda 28 deniz mili sürate çıktığı bile söyleniyordu.
Bu yılki Amerika Kupası da tam anlamıyla dev bütçelerin ve en son teknolojilerin kapıştığı bir yarışa sahne oldu. Her biri için 150 milyon Euro harcandığı tahmin edilen BMW Oracle ve Alinghi takımları, şubat ayı başında İspanya'nın Valencia kentinde 33. Amerika Kupası için yarıştılar.
BMW Oracle'ın trimaran teknesi USA 17, devasa kanadı ve bükülmez yelkeniyle Alinghi'ye büyük üstünlük sağladı. İki kez ertelenen ve nihayet 12 Şubat'ta yapılan ilk regattada 15 dakikadan fazla fark attı. 14 Şubat pazar günü ise 5 dakikalık farkla ikinci regattayı da kazanıp Amerika Kupası'nı 15 yıl aradan sonra ABD'ye geri getirdi.





USA 17 Trimaranı
Bütçe: Yaklaşık 150 milyon Euro
İnşa süresi: 150 bin saat
Malzeme: Karbon elyafı ve epoksi
Uzunluk: 34 metre
Genişlik: 27 metre
Ana direk yüksekliği: 56 metre
Kanat yüksekliği: 68 metre
Ağırlık: 16 ton
Mürettebat: 8-10 kişi
Ana yelkeni: 630 m2
Gennaker yelkeni: 780 m2
Yelken maliyeti: 6.5 milyon Euro
Tasarım ekibi: Mike Drummond liderliğinde 30 tasarımcı ve mühendis
İnşa şirketi: Fransız Van Peteghem ve Vincent Loriot-Prevost

Kanadı 68 metre yüksekliğinde, neredeyse Selimiye Camii'nin minaresi kadar (70 metre) yüksek. Devasa Airbus A380 uçağının 43.5 metrelik bir kanadından 25 metre daha uzun
Kozları:
Özel cila: Suda daha iyi kayması için gövdeyi özel bir maddeyle cilaladılar.
Manevra kabiliyeti: Dönüşlerde çok kolay manevra yapabiliyor.

Alinghi V Katamaranı
Bütçe: Yaklaşık 150 milyon Euro
İnşa süresi: 100 bin saat
Uzunluk: 27 metre
Genişlik: 25 metre
Ana direk yüksekliği: 62 metre
Ağırlık: 12 ton
Mürettebat: 10-12 kişi
Toplam yelken alanı: 1800 m2
Gennaker yelkeni: 1100 m2
Tasarım ekibi ve inşa şirketi: Hollandalı Rolf Vrolijk ve Grant Simmer liderliğindeki Alinghi tasarı ekibi

Ana direği 60 metre yüksekliğinde, neredeyse Galata Kulesi kadar (61 metre) yüksek.
Boeing 747 uçağının 31 metrelik bir kanadından 30 metre daha uzun
Kozları:
Düşük ağırlığına rağmen çok büyük yelken alanına sahip. Gennaker'in alanı 1100 m2. Orsada yüksek hızda gidebiliyor.



Asıl kapışma mahkemedeydi
2007'de yine Valencia'da yapılan 32. Amerika Kupası'ndan sonra Alinghi ve BMW Oracle takımları, kendilerini çetin bir hukuk mücadelesinin içinde buldu. Alinghi, 2007'de ikinci kez Amerika Kupası'nı kazandıktan sonra unvan takımı olarak İspanyol takımı CNEV'in meydan okumasını kabul etti. Ancak bunun üzerine Golden Gate Yat Kulübü'ne kayıtlı BMW Oracle takımı New York eyaleti yüksek mahkemesinde dava açtı. Yaklaşık iki yıl süren dava BMW Oracle'ın lehine sonuçlandı. 33. Amerika Kupası'nda yarışma hakkını elde ettikten sonra Oracle bu kez de yarışın kuralları, yeri, tarihi ve teknelerin inşası hakkında çeşitli davalar açtı.

Denizlerin büyücüsü: Russell Coutts
20'li yaşlarda olimpik sınıflarda yarışan bir yelkenciydi. 1984'te finn sınıfında olimpiyat şampiyonu oldu. 1993'te Yeni Zelandalı Peter Blake'in kurduğu Amerika Kupası takımına dümenci olarak girdi. Team New Zealand, Amerikan teknesi Young America'yı 5 regattayı da kazanarak 5-0 yenince kariyerinin ilk Amerika Kupası'nı kazandı. Aynı başarıyı 2000'de Team New Zealand ile ve 2003'te Alinghi ile tekrarladı. 48 yaşındaki Coutts, 2007'de BMW Oracle takımının başına geçti ve iki buçuk yıl boyunca yeni bir Amerika Kupası için çalıştı. Dördüncü şampiyonluğunu da takımın CEO'su olarak kazandı.


İŞTE BU TEKNELERİN SAHİBİ SÜPER ZENGİN İŞADAMLARI
Larry Ellison (66)
Babasız ve beş parasız doğdu. Çok küçük yaşta annesi tarafından da terk edildi. Bir Rus göçmen tarafından evlat edinildi. Chicago'da üniversite öğrenimi sırasında geleceğin bilişim sektöründe yattığını gördü. 1977'de program şirketi Oracle'ı kurdu. Oracle, 30 yılda 30 milyar dolar cirolu bir bilişim şirketine dönüştü. Ellison da dünyanın en zenginleri arasına girdi. Halen 28 milyar dolarlık servetiyle ABD'nin en zengin üçüncü, dünyanın en zengin altıncı kişisi. Denizcilik ise Ellison'un en büyük hobilerinden biriyken en büyük ihtiraslarından birine dönüştü. Son 10 yılda kendini BMW Oracle takımıyla Amerika Kupası'nı kazanmaya adadı.

Ernesto Bertarelli (45)
Romalı zengin bir İtalyan ailenin oğlu. Yedi yaşındayken ailesiyle birlikte İsviçre'ye taşındı. Genç yaşta büyükbabası ve babasının kurduğu biyoteknoloji şirketi Serono'nun başına geçti. Serono'yu alanında en büyük şirketlerden biri haline getirdi ve 2006'da sattı. Halen 11 milyar dolarlık servetiyle dünyanın en zengin 52'inci kişisi. Yelkene ilgisi, denizsiz İsviçre'de Cenevre Gölü'ndeki gezintilerle başladı. 2000 yılındaki Amerika Kupası'nı yerinde izledikten sonra şampiyon Team New Zealand'ın dümencisi Russell Coutts ve birkaç elemanını daha transfer ederek Alinghi takımını kurdu. 2003 ve 2007'de iki kez Amerika Kupası'nı kazanarak bunu başaran ilk Avrupalı oldu.

Alp Ulagay / Gazete Haberturk

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder